Готуюсь до уроку літературного читання. Вправи на вдосконалення навичок читання

Вправи на вдосконалення навичок читання
 Гра "Відновіть вірш".
На дошці записані рядочки з вірша. Учні "відновлюють" його. 
У містах і на селі, —                             (2)
Має книжку на столі.                             (4)
У кожнім домі, в кожній хаті —            (1)
Хто навчився вже читати,                    (3)





Читання уривка вірша із пропущеними буквами, голосні звуки.
Н_        д_бр_т_         _сн_є         св_т
 _         д__бр_т_ю      п_хн_       хл_б. 
 _         м_рн_              н__б_,        в     шк_л__         йт_ — 
Ц_       т_к_ж             в_яв            д_бр_т_. 
Д_        вс_х              л_д_й         л_б_в       св_т_ — 
Ц_       ч_ст_т_         _             д_бр_т_.
(На доброті існує світ 
і добротою пахне хліб.
 І мирне небо, в школу йти — 
це також вияв доброти. 
До всіх людей любов свята — 
це чистота і доброта.) 
— Як ви розумієте слово "доброта"?



 Вправа для розвитку мовної догадки.
—  Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви.
Ш_вч__нк_                                      Н_з_ай_о
3_б_л_                                             К_рлс_н
Ук_аї_к_                                         Сн_г_р_чк_
Ан_ер_ен                                         Бу_ат_н_
Кос_ець__ий                                   Дю__мов_ч_а
—  За якою ознакою можна об'єднати слова кожного стовпчика



Читання акровірша   із пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.
Д_вн_    ця     р_чк_      сл_вн_ 
Н_р_д_     тр_      єдн__є 
І в  Ч_рн_     м_р_    пл_н_. 
Пр_ст_р_       _кр_їн_ 
Р_зк_шн_      пр_кр_ш_є, 
Оч_ц__     м_л_є      д_т_н_.
Давно ця річка славна
Народи три єднає
І в Чорне море плине.
Простори України
Розкішні прикрашає,
Очиці милує дитини. (М. Романченко) 



Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні 
звуки.
Ж_в_,     д_бр_    зв_рш_й,
Т_        н_г_р_д      з_      ц__      н_      в_м_г_й.
Х_й     _ж_в_є         _ст_н_        ст_р_:
Л_д_н_       п_ч_н_єтьс_      з        д_бр_. 
(Живи, добро звершай, 
та нагород за це не вимагай. 
Хай оживає істина стара:
 людина починається з добра).


Встав у віршик пропущені склади.
В теплий __щик че__паха
Пара____ не відкриває.
Че__паха під __щик
Панцир підстав__є.
Для довідок: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.



Гра "Незвичайна математика".
— Виконайте дії і прочитайте утворений результат.
Зуб +  і — убі + ага + дка = ... (загадка).
Скарб — арб + ород — д + мовк + а = ... (скоромовка).
Усіх — іх + мі + шум — ум + ка = ... (усмішка).
При + кут — ут + азал — ал + ка = ... (приказка).
Пас — ас + рис + ліс — с в'я = ... (прислів'я).


Гра "Незвичайна математика".
 - Виконайте дії і прочитайте утворений результат.
 Книга—га — й + я + зь = ... (Князь.)
 Яр + оса—а + лавка—ка —...(Ярослав.)
 Мед—ед + уд + риба—ба + й =... (Мудрий )


Гра "Незвичайна математика".
— Виконайте дії і прочитайте утворені результати. 
Надія -дія - а+езна+й+ко= ...(Незнайко).
Пічка-чка+люлька=... (Пілюлька).
Тюль-ль+бичок-чок+к= ... (Тюбик).
Знання-ння+його-ого+ко=... (Знайко).
-  Чи впізнали ви, з якої казки ці герої? Що ви вже знаєте про цих героїв і чому у них такі незвичні імена?


“Незвичайна математика”.
Виконайте дії і прочитайте утворений результат.
Міс + то + к = ... (місток)
Школа – а + яри –и + і = ... (школярі)
Про – ро + так – к + хи = ... (птахи)




Гра "Закінчи речення".
Учитель починає речення, а школярі його закінчують. 
"Це було так давно, що ...".
"Нумо зберемося разом і... ".
"Зраділи всі, бо ..."...
Читання слів на одному диханні.
пам'ятає      (м'ята)                   золото          (лото)
говорили       (рили)                     пензлі            (злі)
самого           (сам)                      розуміє         (уміє, розум)
весело            (село)                     вужча           (вуж)
будинки        (буди)                     триматися   (три, мати)
—  Придивіться уважно до цих слів. У кожному з них заховалися 
інші слова. Знайдіть їх.


Гра "Точно і швидко. Хто або що?»
— Доберіть слово, яке може виконувати названу дію, наприклад, няв­чить — кіт.
Пролітали — ... (птахи, літаки ...).
 Спалахували — ... (зірки, вогні...).
 Розпалити — ... (вогнище, багаття).



Гра "Хто це? Що це?"
Учитель називає ряд прикметників, а учні добирають до них іменники. 
Жовті, червоні, помаранчеві, золоті, осінні — ... (листочки). 
Солодке, соковите, крутобоке, червоне — ... (яблуко).
 Білий, холодний, пухнастий, лапатий — ... (сніг). 
Фруктовий, зелений, квітучий — ... (сад).



Гра "Хто це?"
•  Дивує, змінює, перетворює, чарує, чаклує — ... (чарівниця).
•  Майструє, підковує, виготовляє, розплавляє, кує — ... (коваль).
•   Обмірює, шиє, кроїть, перешиває, ріже — ... (кравець).


Гра "Точно і швидко: хто або що?"
Учитель називає дію (дієслово) — учень добирає відповідне слово (іменник).
Шумлять — ... (діти, дерева, ліси і т.д.); біжать — ... (малята, хмари, спортсмени); милуюся — ... (природою, картиною, пейзажем...).


Гра "Точно і швидко. Ким або чим?"
Малюю — ... (олівцями), 
зачитався — ... (книгою),
 граюся — ... (м'ячем),
 ліплю — ... (пластиліном),
 гуляю з — ... (друзями), 
відпочиваю з — ... (батьками),
 забавляюся — ... (іграшками), 
працюю — ... (руками).


Гра "Здогадайся: хто це?"
— Відгадайте, про кого я говорю,
• Донечка, хазяєчка, вертуха, внучка, помічниця, рукодільниця — ...(дівчина).
• Сильний, злий, зубатий, сірий, хижий — ... (вовк).
• Ходить, жує, бекає — ... (вівця).
• Літає, плаває, клює, ґелґоче — ... (гуска).

Гра "Хто це! Що це?"
— Відповіді давайте швидко.
Українська, мелодійна, співуча, задушевна ... (пісня).
 Найдорожча, лагідна, ніжна, турботлива ... (мама). 
Рідна, прибрана, батьківська, сільська ... (хата).

Гра "Послухай і запам'ятай".
- Які помилки ви помітили? Доведіть, що такого не може бути.
 Одного червневого ранку разом з друзями ми вирушили в похід. Сонце ще тільки з'являлося на небосхилі, а ми вже були в дорозі. На деревах співали птахи: жайворонки, перепілки, півні. Особливо виділялися своїми дзвінкими голосами сірі мухоловки. З дупел виглядали і цвірінькали іволги й солов'ї. А великі синиці і строкаті дятли сиділи у своїх гніздах-колисках, які розгойдувалися на повітрі і курликали.


Хто це? Що це?
Доберіть іменники до поданих слів:
Рідна, лагідна, найдорожча, добра, ласкава________________.
Запашний, білий, смачний, духмяний______________________.
Вірний, надійний, щирий, найкращий______________________.

 Утворіть складні слова із двох інших:
Птах і ловити - __________________(птахолов).
Гори і хвіст - ____________________(горихвістка).
Муха і ловити - __________________(мухоловка).

Прочитайте слова, дберіть до них схожі за звучанням:
ложка - ______________(сошка, стежка...)
сльози - _______________(мімози, кози, лози...)
вдома - _______________(Рома, кома, солома...)


 До групи слів доберіть узагальнююче слово:
Гусінь, тля, шашіль, короїд – це_______________________(шкідники дерев)
Птахолов, садівник, лісник, рибалка – це_______________(заняття людей)
Мова, читання, мателатика – це___________________(шкільні предмети)
Вовчище, вітрище, морозище, зайчик. (Зайчик).
Жаль, жалісливий, жабка, пожаліти.(Жабка).
Горобчик, орел, мишка, синичка. (Мишка).
Пригадайте, як цих тварин називають у казках?




Гра "Який цей предмет?"
Учитель показує картку зі словом або називає його, а учні вголос на­зивають характерні ознаки того предмета, про який повідомлялося. 
Лис — ... (рудий, хитрий, живе в норі, його боїться заєць і т. д.) 
Письменник — ... (цікавий, розумний, пише різні твори і т. д.)
 — Спробуйте об'єднати ці два слова у речення. (Діти називають свої речення.)


Гра "Що птах робить?"
Сорока — ... (скрекоче), 
синиця — ... (цінькає),
 сова — ... (кричить, ухкає).
 Далі діти самі пропонують аналогічні завдання однокласникам.


Гра "Точно і швидко. Хто?"
- До іменника, назви неістоти, доберіть спільнокореневий іменник, назву істоти.
Поезія — ... (поет).
Байка — ... (байкар).
Казка — ... (казкар).
Гумор — ... (гуморист).
Пригадайте, що таке гумор. (Доброзичливо-глузливе ставлення до чого-небудь, спрямоване на викриття недоліків; здатність зобразити щось у комічному вигляді).
Твори яких українських письменників-гумористів читали?

 Гра "Яке слово заблукало?"
Діти слухають "ланцюжок" слів, знаходять "зайве"; пояснюють свій вибір.
Спів, співати, пісня, співачка. (Пісня.)
Малюк, хлоп'я, дівчатко, дитяча. (Дитяча.)
— Які ви знаєте дитячі пісні?



 Гра "Знайдіть в словах зайві букви".
Ставаала, соннця, садд, заворрожений, їіжак, йялинка, земмля, свяаті, весіллля, вонии, пахошщі, квіткка, соьогодні.
—  У кожному слові прочитайте тільки зайву букву. Яке слово вийш­ло? (Андрій Малишко.)


Гра "Скороти речення".
Учитель вимовляє речення — діти усвідомлюють його. Речення по­вторюється учителем — учні запам'ятовують. Після цього вчитель про­понує учням скоротити речення послідовно, довільно, але зберігаючи основний зміст (щоб воно залишилося зрозумілим).
Важкі краплини зривалися з неба І важко падали на землю.
Важкі краплини зривалися з неба і важко падали.
Краплини зривалися з неба і важко падали і т. д.




Гра "Заміни вислів одним словом".
Учні читають на дошці вислови і добирають слово, яке б його замінило.
                                                             з громом і блискавкою — ... (гроза).
Дощ                                                     дуже сильний — ... (злива).
                                                             дуже дрібний, густий — ... (мряка).




 Читання слів-анаграм.
—  Прочитайте, як говорять про дощ.
ібнийдр        (дрібний)                           ийвкасал         (ласкавий)
бийнгри       (грибний)                          зорийпро         (прозорий)
ийпартов    (раптовий)                        псліий                (сліпий)
— Які ще назви дощу знаєте? 



Гра "Цікаве перетворення".
— Перетворіть слово сад у лис, змінюючи в кожному слові тільки одну букву.
Сад — лад — лід — ліс — лис.

Гра "Закінчіть речення".
Учитель починає речення, а учні закінчують.
Котик сидів під дверима, а ... 
Котик сидів під дверима, які... 
Котик сидів під дверима і... 
Котик сидів під дверима, бо ...


Гра "Закінчіть речення".
Учитель починає речення, а школярі його закінчують. Перед­бачається, що може бути декілька варіантів відповідей. 
"Коли закінчу школу, то..."
 "Мені хочеться знайти те місце, де..." 
"Гарно жити на світі, коли..." 
"Справжній товариш той, хто..."
 "Я люблю читати оповідання, в якому..."


Гра "Знайди зайве слово".
Діти з дошки читають "ланцюжки" слів, вибирають "зайве" (підкрес­люють на дошці), пояснюють свій вибір.
Метелиця, хуртовина, вітрисько, завірюха.
Слухач, музика, слухавка, заслухався.
Відпочинок, відпочивати, канікули, відпочиваючі.
—  Якими словами можна доповнити кожний "ланцюжок"?
—  Складіть речення з кожним "зайвим" словом. 



Гра "Знайди зайве слово".
—  Діти з дошки читають "ланцюжки" слів, вибирають "зайве" (його підкреслюють на дошці). Пояснюють свій вибір.
Спів, співучий, соловейко, співати. (Соловейко.) 
Набирає, ходить, кажуть, перелітний. (Перелітний.)
 Горлечко, птах, комашка, хвостик. (Птах.)
—  Якими словами можна .доповнити кожний "ланцюжок"?

 Складіть речення з усіма "зайвими" словами. (Соловейко — переліт­ний птах.)

Гра "Знайди зайве слово".
• Діти з дошки читають "ланцюжки" слів, вибирають "зайве" (його під­креслюють на дошці), пояснюють свій вибір.
 Собака, кіт, мавпа, кінь, корова.
 Вчитель, лікар, продавець, сестра, директор.
 Добрий, байдужий, хороший, сердечний, щирий.
 Веселий, солодка, смачний, розумний, чарівний.
Якими словами можна доповнити кожний "ланцюжок"?


Гра "Утвори за зразком". 
- Народ, який живе в Україні, називають…            (український)
                              в Америці — ... (американський), 
                             у Франції — ... (французький), 
                             у Канаді — ... (канадський), 
                            у Росії — ... (російський),
                            у Польщі — ... (польський).

Гра "Складіть із розсипанки речення.

1)  Нових                  що обіцяє,                                                  ніколи                              
2)  Помирились,       друзів                        він                            а старих            забуває
3)  Тільки те,                                            щоб                          одразу ж           не сварились
                              помирились,            май,                                                      не забувай
—  Поясніть їх.

Читання слів з пропущеними буквами.
— Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви, і перевір­те, чи правильні були припущення щодо жанрів.
Пр..сл..в.                      М..р..лк..
В..рш                            К..зк..


Розшифруйте слова, прочитайте, знайдіть зайві.
ліоцьве касл
качру ошдка
нлапе патар
піпар тіслець
мгука орикдор


Придумайте слова з такими сполученнями:
Во...на, со...ник, ко...л, пі...нь, до...га, са...чок о...ро.

Читання анаграм.
ОНРАГМО       (агроном)                         НЕНІЖРЕ       (інженер)
ІКЛАР               (лікар)                              ІЛСНКИ          (лісник)
ЕПРКА              (пекар)                             УЛМЯР            (муляр)
ВАДПЕРОЦЬ    (продавець)                     ТУНЕСДТ       (студент)
ЕЧУНЬ               (учень)                              ЕКВАЦЬР       (кравець)
Яке слово зайве у кожній колонці? Чому?

Читання анаграм.
—  Прочитайте слова і скажіть, хто так робить, івцньрікає (цвірінькає),  екрескоч (скрекоче), уєк (кує),  чоеґлґе (ґелґоче),  кєаавк (квакає),  адукдкукає (кудкудакає), акєярк (крякає), апсівє (співає)


Гра "Встав букви".
— Замість крапок вставте букви так, щоб вони були закінченням або початком усіх слів.
завда
пробаче
помешка              (...) ння                                                                  • хоробріший
хвилюва                                                                най (...)                 • справедливіший
бажа                                                                                                  • важливіше

Гра «Слухай! Називай якомога більше слів».
Читаю — … (книгу, газету, журнал …)
Зачитався — … (казкою, повістю, оповіданням …).
 Скупався — … (в ріці, озері, морі…).
 Відпочити — … (вдома, в лісі, на пляжі…). 
Хотів би стати — … (поетом, вчителем, лікарем …).


Гра "Складіть прислів'я".
Щоб пізнати людину, треба                                                добрі діла.
 Не одяг прикрашає людину, а                                            не страшно нічого.
 Хто не чинить лихого, тому                                               з нею пуд солі з'їсти.

—   Поясніть, як розумієте дані вислови.

Гра "Склади прислів'я".
—  Прочитайте прислів'я з цих слів. Коли ви їх можете вжити, в якій ситуації?
Не, візьмешся, роботу, за, робота, не, сама, зробиться. 
Як, маєш, так, дбаєш, і. 
Роби, язиком, не, руками, а. 
Без, нема, охоти, роботи.





Гра «Складіть і поясніть».
—   Багато прислів’їв, приказок і висловів з творів В. Сухомлинського стали крилатими. Відновіть їх і поясніть значення.
Гарні не красиві слова,                                                           не було б краси.
Якби все на світі було однакове,                                           своя співуча пір’їна.
Рана від слова заживає, проте                                                а красиві діла.
До сяючої вершини                                                                  слід глибокий зостається.
У кожної людини є                                                                   веде кам’яна стежина.


Гра "Складіть і поясніть народні приказки".
—  Кішка також "увійшла" в народні приказки. Складіть їх і поясніть, як розумієте.
Влетіло,                                     кота мишами.
Ласий,                                       кіт наплакав.
Наробив,                як                коту за сметану.
Покарали,                                 кішка з собакою.
Живуть,                                    кіт на ковбасу.

Гра "Знайдіть пару".
На дошці чи картці пропонується два стовпчики слів, які співвідносяться між собою за ознакою "слова-вороги". Учням треба прочитати і знайти пари слів-антонімів.
добрий                                               боягузливий
сміливий                                            лінивий
щедрий                                              нечемний
працьовитий                                      брехливий
чесний                                               байдужий
турботливий                                        хвалькуватий
слухняний                                          злий
скромний                                           жадібний
—  Які із цих рис характеру є у вас? А які хотіли б мати?


Читання деформованого тексту.
рітК — це линекийве зрів, ощ виже дпі лемзею, витьжися вимищодо в 'ямикареч, микачинли махко.
— Що ви ще знаєте про кротів?

Читання деформованого тексту.
Анатолій Костецький.
Усвохї рахтво тоеп шипе пор четяди житят, неспонев відкттіври у гадокви, могуру. критоВід і йозсерно, але зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, як треаб жидрути, битилю, ямріти,тивчися.
(У своїх творах поет пише про дитяче життя, сповнене відкриттів, вигадок, гумору. Відкрито і серйозно, але без повчань поет говорить про те, як треба дружити, любити, мріяти, вчитися)


Складіть зв'язний текст з деформованих речень. Доповніть деякі речення своїми думками.
до,  пішли, лісу, ми, Навесні, 
в, заспівали, Всі, лісі, дерева, 
співала, ніжну, Береза, пісню.
її, Слухаючи, хотілося... 
співав, пісню, мужню, Дуб. 
ми, слухали, Коли, її, нам, хотілося... 
задумливу, Верба, пісню, співала,
до, Прислухаючись, неї, ми, подумали... 
пісню, тривожну, Горобина, співала, 
цієї, Від, пісні, прилинула...

Читання деформованого тексту.
ловейСоко — кийрунст тпах зі гленимокруза комстихво. жеДу ромноск барвзанийле, серінький, понемітний. тьсявиЖи хамакоми, кавунами, качермив'я, даямиго.
Соловейко – стрункий птах зі заокругленим хвостиком. Дуже скромно забарвлений, сіренький, непомітний. Живиться комахами павуками, червяками, ягодами


Читання деформованого тексту.
—  Прочитайте вірш.
еЩ в ликосці мовне ля
 восло "маам" мовивля.
 дорожНайче в стіві своло...
—  Чи підходять до слова "мама" слова з попереднього завдання?
 - Які ще прикметники доберете?


Гра "Впіймай на гачок".
Учитель називає однакові слова, а серед них таке, що відрізняється лише одним звуком. Діти повинні назвати це слово ("спіймати на гачок") і запам'ятати.
В'ються — в'ються — в'ються — б'ються — в'ються.
Річка — річка — річка — річка — нічка.
Хмара — хмура — хмара — хмара.
Береза — береза — Тереза — береза — береза.



З’єднайте частини прислів’їв. Поясніть їх значення.
Книга вчить, тисячі людей навчає.
Книга – твій друг, розуму наберешся.
З книгою подружишся – як на світі жить.
Одна книга без неї, як без рук.

Продовжіть прислів’я.
Читання – ось краще ... (навчання).
Хто багато читає, той ... (багато знає).
Книга вчить, як ...(на світі жить).
Книга – ключ до ...(наук і знань).

Розгадайте зашифрований вислів.
Лю ваш і во ре кни
Друг біть на бе гу- жіть

Переставте слова так, щоб прочитати прислів’я.
книга зірки Хороша сяє яскравіше без Життя квітів без весна що книжок –


Прочитайте слова. Поміняйте місцями їх так, щоб отримати прислів’я.
а п м к д
д р а н о
н і я н и с
е т н и ж е
е и т к б
й к ь а е

Прочитайте прислів’я на одному мовному видиху.
Людина без друзів, як дерево без коріння,
Птах сильний крильми, а людина – друзями.
Дружба, як скло: розіб’єш – не склеїш.
-​ Поясніть, як ви їх розумієте.
-​ Якою темою іх можна об’єднати?

Складіть прислівя із деформованого речення:
Лелека, родиться, там, де, щастя, водиться.
(Де лелека водиться, там щастя родиться).


Прочитайте і знайдіть помилки.
Вранці та ввечері лісові мешканці співають і грають – хто на чому, хто як уміє.
Дзвінкими голосами дзижчать зяблики, солов’ї, співучі дрозди. Солодко і ніжно виспівують коники і жуки.
Кукурікають дятли, кахкає лисиця. Цвіринчить вовк, гарчить пугач, кумкають бджоли і джмелі, ухкає жаба, хрокає кабан.
Ось який оркестр у лісі.

Немає коментарів:

Дописати коментар